Zwykłe dni z niezwykłymi dziećmi” Zapiski terapeuty wczesnego wspomagania rozwoju.
-
w Artykuły
FUNKCJONOWANIE INTELEKTUALNE
- gra wg zasady: Kacper gra terapeuta klaszcze, dziecko nie gra – terapeuta nie klaszcze (przyczyna – skutek)
- nie odszukuje przedmiotu schowanego pod pudełkiem
- wymaga utrwalenia nazw liczb
- próbuje zrozumieć w oparciu o materiał konkretny pojęcie „tyle samo”
- z pomocą łączy ze sobą zbiory ze względu na występowanie dwóch cech (koloru i liczby)
- zdejmuje krążki wieży i podaje terapeucie, nie pozwala na czynność odwrotną
- terapeuta pokazuje w jaki sposób uruchomić zabawkę; Jasio przygląda się, próbuje nacisnąć guzik
- koloruje obrazki różnych przedmiotów na taki, w jakim występują one w rzeczywistości
- rozkłada obrazki, wyjmuje przedmioty z woreczka i dopasowuje je do obrazków
- Kubie trudno jest skoncentrować się na zadaniach
- wymaga powtarzania poleceń, pytań na które udziela odpowiedzi
- dorysowuje brakujące elementy domu, kwiatka
- przy nazywaniu obrazków, podpowiedziach (robi kum, kum, je ją bocian, mieszka w stawie) nie wskazuje obrazka przedstawiającego żabę
- chętnie odszukuje i grupuje kaczki wg wzoru
- nie zawsze prawidłowo odpowiada czy dany napój lub potrawa są do jedzenia lub do picia
- pojawiła się gotowość naśladowania
- odszukuje pary jednakowych przedmiotów
- przyjmuje przedmiot i umieszcza go zgodnie ze wskazówkami
- wskazuje przedmioty codziennego użytku zgodnie z ich funkcją
- ustawia elementy wg zasady „zrób tak jak ja”
- wykonywanie zadań razem z terapeutą rozbudza zainteresowanie chłopca
MOTORYKA MAŁA
- robi ćwiczenia grafomotoryczne „po swojemu” nie po śladzie
- nakleja kulki plasteliny na krople deszczu
- przypina do sznurka spinacze do bielizny
- przez krótki czas samodzielnie udaje mu się utrzymać prawidłowe rysowanie po śladzie
- rysunek na etapie bazgrot
- łączy ze sobą punkty, linie nieregularne, niska precyzja
- prawidłowo, choć z niewielką pomocą układa kilkuelementową kompozycję
- wolne tempo pracy
- w usprawnianiu ruchów precyzyjnych i siły rąk i palców wymaga pomocy w rozciąganiu plasteliny po powierzchni kartonu
- mało sprawnie radzi sobie z naklejaniem drobnych elementów, robi to niedokładnie
MOTORYKA DUŻA
- trzyma się nauczyciela, żeby nie upaść
- w zajęciach w pozycji leżącej, dominuje pozycja na brzuchu, nie chce leżeć na plecach
- przy podpowiedzi fizycznej potrafi sam zdjąć buty
- oprócz zachwiań, utraty równowagi, upadków na pupę, u Maciusia występują trudności z zajęciem miejsca na krzesełku
- pracuje w niewłaściwej pozycji – leży na stoliku podpierając się rękoma, głowa prawie przy kartc
- Basia kuli się podczas siedzenia przy stoliku, głowa bardzo nisko pochylona – wymaga korygowania postawy podczas siedzenia
SFERA SPOŁECZNA I EMOCJE
- przytula się do nauczyciela
- dużo wokalizuje, „kłóci się”, „wydaje polecenia”, pokazuje palcem wskazującym na terapeutę, grozi palcem terapeucie
- pomaga składać pomoce
- domaga się wzmocnień po każdym elemencie zadania – spogląda wyczekująco lub pyta czy dobrze
- aktywny i zmotywowany do pracy z terapeutą
- nie odczytuje emocji
- próbuje odejść od stolika, dotyka go czołem, liże blat stołu
- zrzuca kredkę pod stół, na polecenie, że ma ja podnieść wchodzi pod stolik całkowicie i maluje kredką blat od spodu
- pracuje wg własnych zasad, szybko chce robić coś innego
- na zajęcia wchodzi sam, pokazuje odrobioną pracę domową
- domaga się we wszystkim pomocy – trzymania kleju, podwijania i odwijania mu rękawów
- każe sobie podawać pomoce
- nie chce włożyć niebieskiej kulki do pudełka, odmawia wzięcia jej do ręki, rzuca nią, oddala się z miejsca w którym pracujemy, „kłóci się”
- przy posługiwaniu się kredką ciągle zerka na nauczyciela domagając się aprobaty
- odchodzi od stolika, wędruje bez celu, kładzie się na dywanie